راهنمای خرید روتختی


وجود تخت خواب در هر خانه‌ای یکی از اصلی‌ترین وسایل موجود در منزل محسوب می‌شود. به گونه ای که عروس خانم‌ها هنگام خرید جهیزیه، هیچ گاه از تهیه‌ی سرویس تخت خواب غافل نمی‌شوند. استفاده از تخت برای خوابیدن علاوه بر زیبایی خاصی که به اتاق خواب می بخشد، برای جلوگیری از کمردرد هم مناسب می‌باشد.
وقتی در خانه تخت داشته باشید، مسلما برای هرچه زیباتر کردن آن باید از روتختی استفاده کنید. روتختی هایی که تنوع آنها در حال حاضر بسیار بالاست و می‌توان گفت برای هر نوع سلیقه‌ای، روتختی زیبا و جذابی طراحی و ساخته شده است. تجسم کنید بر روی تخت خوابتان، روتختی زیبایی که پر از گل و یا طرح های دیگر است، پهن شده، با دیدن آن مسلما به وجد می آیید و فوق العاده لذت خواهید برد‌. روتختی در واقع پارچه‌ای می‌باشد که برای پوشاندن سطح تشک و یا افرادی که بر روی تخت می‌خوابند، طراحی شده‌است.
روتختی ها در دو نوع لحافی و کاوری تولید شده اند. در مدل لحافی، کاور از لحاف له راحتی جدا می‌شود، در نتیجه شست و شوی آن هم راحت خواهد بود. در نوع دوم یعنی مدل کاوری، کاور به راحتی نمی‌تواند از لحاف جدا شود و در شستن آن به مشکل برمی‌خورید. اولین بار در قرن ۱۵ میلادی از روتختی استفاده شد، که جنس آنها معمولا ابریشم و کتان بود و زیبایی چشم گیری هم داشتند.
پس هیچ گاه از خرید روتختی غفلت نکنید. اگر تاکنون اقدام به خرید این وسیله‌ی کارآمد نکرده‌ و به تازگی تصمیم به تهیه‌ی آن گرفته‌اید، باید نکاتی را رعایت کنید، پیشنهاد ما به شما خواندن این مطلب است تا از انتخابتان آسوده خاطر باشید و متناسب با بودجه‌تان روتختی زیبا و باکیفیتی خریداری کنید.


نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید روتختی دو نفره

رنگ: هنگام ورود به اتاق خواب، اولین چیزی که نظر را جلب می‌کند تخت خواب است. خصوصا اگر با رنگ‌های شاد و ملایم ترکیب شده باشد. توجه به رنگ از جمله اولین نکاتی است که موقع خرید روتختی باید به آن توجه نمایید. این مورد کاملا سلیقه‌ای است، ممکن است شما به ترکیب چند رنگ علاقه داشته باشید و یا این که تک رنگ را ترجیح دهید، به هرحال انتخاب رنگ نکته‌ی مهمی است.
جنس:
حتما به جنس روتختی توجه داشته باشید، سعی کنید به سراغ خرید جنس‌های مرغوب و باکیفیت بروید، از قبیل: ساتن و ابریشم که نرم و لطیف هستند و خواب را برای شما لذت بخش می‌کنند. علاوه بر راحتی این دو جنس، زیبایی فوق العاده‌ای به اتاق خوابتان بخشیده می‌شود‌.
طرح و نقش: این نکته را بدانید که اگر اتاق خواب شما کوچک است، به سراغ روتختی با طرح‌های شلوغ نروید چون اتاقتان را کوچک‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهد. اما اگر اتاق بزرگی دارید، طرح های شلوغ زیبایی خاصی به محیط می‌بخشند.


کیفیت روتختی: سعی کنید هنگام خرید روتختی حتما به کیفیت دوخت و ظرافت آن توجه نمایید، فراموش نکنید روتختی بی کیفیت باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی و آلرژی می‌شود.
اندازه‌ی تخت:
قبل از اینکه نسبت به خرید روتختی اقدام کنید، حتما اندازه‌ی تختتان را بدانید، تا متوجه شوید که روتختی شما چه سایزی باید باشد.
سبک بودن روتختی:
نکته‌ی خیلی مهمی که خیلی از افراد به آن توجه نمی‌کنند، سبک بودن روتختی است. چون این پوشش شب تا صبح بر روی شما کشیده شود، پس باید دارای جنسی سبک باشد و از جابه‌جایی آن خسته نشوید.
روتختی دورو:
می‌توانید به سراغ خرید روتختی‌های دورو بروید، چون هر دوطرف این مدل ها را می توان استفاده کرد، در تغییر دکوراسیون و زیبایی اتاق، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
قیمت:
قیمت روتختی‌های موجود در بازار معمولا خیلی بالا نیست و هر فردی متناسب با بودجه‌ای که دارد، می‌تواند نسبت به خرید آن اقدام کند. فقط این نکته را فراموش نکنید که هیچ گرانی بی حکمت و هیچ ارزانی بی علت نیست. پس به صرف ارزان بودن، روتختی بی‌کیفیتی را نخرید. حتما به نیاز، سلیقه، بودجه و کیفیت روتختی توجه نمایید.


روش‌های نگهداری از روتختی:

حتی الامکان روتختی توسط خودتان شسته نشود، برای تمیز کردن آن می توانید، روتختی را به خشکشویی بدهید، فقط تاکید نمایید که با آب سرد شسته شود تا در سایز آن تغییری ایجاد نشود. علت اینکه می‌گوییم خودتان اقدام به شست و شوی آن نکنید، سنگین بودن روتختی است، ابریشم یا کتان وقتی با آب برخورد می‌کنند، شستن آنها سخت می‌شود. بعد از هربار استراحت بر روی تخت، کاملا روتختی را مرتب کنید، تا چروک نشود. مواظب باشید موادغذایی و یا سایر موادی که باعث ایجاد لک بر روی روتختی می‌شوند، به روی آن نریزند. از پریدن و یا بازی کردن کودکان بر روی تخت جلوگیری کنید، چون روتختی صدمه می‌بیند و ممکن است پاره شود. سعی کنید هرچند ماه یکبار روتختی را به خشکشویی بدهید، چون وجود عرق بدن بر روی آن باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود، همچنین ممکن است چربی عرق بر روی آن بماند.