تشک طبی بخریم یا فنری؟


برای انتخاب تشکی خاص از میان انواع موجود، قطعا نیاز به یک بررسی کلی دارید. قیمت تشک و نوع آن از مهمترین عوامل در انتخاب افراد هنگام خرید به شمار می رود. انواع تشک های موجود در بازار شامل ۳ دسته کلی طبی، فنری و طبی فنری می شود. هر کدام از انواع ذکر شده هم خود به دسته های فرعی و اشکال متنوع دیگری تقسیم می شود. مثلا تشک های فنری در دو گروه بزرگ فنر متصل و فنر منفصل وجود دارند. یا انواع طبی که بیشتر بنام اسفنجی در بین مردم معروفند. این تشک ها هم در انواع مختلف و با کاربرد اسفنج هایی با فشردگی و کیفیت متفاوت تهیه می شوند. انواع تشک مهمان و مسافرتی، بادی و آبی هم برای موارد خاص و استفاده های ویژه ابداع شده اند.


به چه تشکی طبی می گوییم؟

در ساده ترین تعریف به تشک اسفنجی بدون فنر و سفت با خواص درمانی تشک طبی می گویند. هرچند دامنه تنوع این تشک ها بسیار گسترده و شامل موارد مختلفی می گردد. نداشتن فنر معمولا اولین موردی است که درباره تشک های طبی به آن اشاره می شود. (هرچند گاهی انواع ترکیبی تشک ها هم به عنوان طبی کاربرد دارند) ساختار داخلی این محصولات اسفنجی، یونولیتی و یا تهیه شده از فوم است. که بسته به میزان و کیفیت این مواد درجه سفتی و طول عمر مفید تشک رقم می خورد. انواع یونولیتی معمولا شکننده و دارای عمر کوتاه تری هستند. و بیشتر در موارد بیمارستانی و بصورت کوتاه مدت بکار گرفته می شوند. بارزترین ویژگی این نمونه ها سبکی وزن و سهولت حمل و نقل است.


انواع تشک های ابری و اسفنجی (Sponge Mattress) بسته به نوع ماده (Material) میزان فشردگی (Density) و ضخامت اسفنج (Thickness) مصرفی با یکدیگر متفاوتند. و در موارد و موقعیت های مختلفی هم کاربرد دارند. عموم مردم فشردگی اسفنج را معمولا نشانه کیفیت آن می دانند. هرچند اصالت ماده بکار رفته در فرایند تولید را هم نباید از نظر دور داشت. و نمونه هایی با مواد نامرغوب و فشردگی بالا نیز در بازار وجود دارد.
که بدلیل طول عمر کوتاه با صرفه نیستند. مواد اولیه مصرفی برای ساخت این اسفنج ها شامل پلی یول(POLYOL) ایزوسیانات (TDI) و آب (H۲O) است. که در شرایط خاصی از فشار و دما به تولید می رسد. زیاد شدن حجم ابر و اسفنج توسط آب صورت می گیرد. صرف نظر از آب، دو ماده اولیه دیگر وارداتی هستند.
اسفنج های نامرغوب بدلیل سایش زودهنگام دوام خوبی ندارند. و بعد از مدتی در اثر تغییر درجه حرارت و شستشو پودر شده و در صورت عدم مراقبت وارد سیستم تنفسی می شوند. که باعث بروز انواع بیماری ها، آلرژی و سرفه های شدید شبانه و در فرد می گردد.
در صورت وجود ذرات شیمیایی (با دوره های بازیافت نسبتا بلند) در این محصولات نیز تاثیرات منفی طولانی مدت بر محیط زیست برجای خواهد ماند. در فرایند تولید، این آلودگی ها و مضرات با رسیدن به دمای (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) از ترکیب خارج می شوند.


استفاده از فوم بخش بزرگی از کیفیت درمانی تشک های طبی را رقم می زند. فوم که در واقع نوعی اسفنج است در شرایط خاص و با ویژگی های تخصصی تهیه می شود. و میزان تراکمِ آن، درجه ی سفتی را تعیین می کند. هر چه دانسیته فوم بالاتر باشد سفتی آن هم بیشتر است. بکارگیری چندین لایه فوم با فشردگی های متنوع در برخی تشک های طبی هم از روش های ایجاد خواص مدیکال در محصول است. که در آن تشک در عین داشتن سفتی لازم در بخش مرکزی، از نرمی کافی در سطح هم برخوردار است. نوع پیشرفته ای از فوم با نام فوم هوشمند (Memory Foam) نیز چندی است که به بازار آمده است. این فن آوری نخستین بار برای استفاده در لباسهای فضانوردان ابداع شد. فرم پذیری و انطباق با شرایط جدید و سپس بازگشت به فرم اولیه، اصلی ترین خصوصیت این ماده است. به این معنا که در شرایط مختلف خود را با فرم بدن تطبیق داده و از اعمال فشار بر بدن جلوگیری می کند. و پس از عادی شدن شرایط نیز، به شکل اولیه خود بازمی گردد. به همین دلیل به آن فوم حافظه دار هم می گویند.

استفاده از این تکنولوژی نوین در ساخت کالای خواب طبی با بازخورد خوبی روبرو شده است. خاصیت تطبیق پذیری محصولات تهیه شده از این ماده بر خواص طبی آنها اثرات خوبی برجای گذاشته است. انواع تشک های طبی دارای فوم هوشمند از طرف خریداران با استقبال خوبی مواجه شده است. که می تواند نشانه رضایت کاربران از مزیت های آنها باشد. پیشگیری و درمان دردهای عضلانی، استخوان و مفاصل از جمله ی این مزایاست. فوم حافظه دار با انتقال نقاط فشار از بدنِ فرد به بدنه ی تشک از بروز و تشدید درد پیشگیری می کند. در بیماران مزمن با زمان بستری طولانی هم، این فن آوری بسیار کارآمد است. و از ایجاد و گسترش زخم بستر جلوگیری می نماید. تشک های حاوی فوم هوشمند معمولا قیمت های بالاتری نسبت به انواع فاقد این تکنولوژی دارند. سفت بودن، دومین ویژگی تشک های طبی است. که بیشترین خاصیت درمانی آنها هم به علت همین خاصیت است. سفت بودن سطح تشک ها بر اساس درجه بندی و استاندارد مخصوصی محک زده می شود. 


مزایای استفاده از تشک طبی

چگونه استفاده از تشک طبی قبل، حین و بعد از بیماری مفید است؟
* پیشنهاد تشک طبی به افراد عادی قبل از ابتلا به بیماری برای حفظ سلامتی و عدم ابتلا به مشکلات ثانویه صورت می گیرد.
* توصیه آن به افراد دچار عوارض، برای درمان بیماری است. چنانچه استفاده در مراحل اولیه و قبل از پیشرفت بیماری آغاز شود آثار مفید خود را بهتر و بیشتر نشان خواهد داد. و چه بسا با استفاده از خواص طبی و مزایای مدیکال آن بتوان تا حدود زیادی در کنترل و مداوای فرد مبتلا موفق بود.
* در مراحل پیشرفته بیماری های مربوط به ستون مهره و کم،ر پزشکان تشک طبی را برای التیام دردهای کمر و مراقبت از مهره های ستون فقرات تجویز می کنند.