تشک های فنری چه خصوصیاتی دارند؟


انعطاف زیاد و حرکات موجی خاطره ایست که اکثر ما از تخت های فنری کلاسیک بیاد داریم. با فنرهای بهم بافته ی فولادی و پردوامی که سالها با ما بودند. اما ظاهرا دوران آن تخت های قدیمی بسر رسیده است. و امروزه تشک های فنری بر روی تخت های ثابت، نرمی و راحتی خاص خود را دارند. این محصولات فنری به سادگی، نرمی و راحتی معروفند. و البته بین تشک ها به نسبت، از قیمت های پایین تری هم برخوردارند. از لحاظ تنوع هم دارای گوناگونی خوبی هستند. هر چند در مورد سفتی سطح به پای انواع اسفنجی نمی رسند. و معمولا نرم تر هستند. دو دسته بزرگ و اصلی این تشک ها فنر متصل و فنر منفصل هستند. نوع اول از بافت درهم و مخصوص فنرهای فولادی تهیه شده و بسیار محکمند. روی لایه فنری تشک را موکت، سپس اسفنج و نهایتا پارچه می پوشاند. که با چسب و دستگاه مخصوص فیکس و دوردوزی می شود. برخی از انواع این تشک ها هم دارای فریم فلزی هستند. و در ابعادی متناسب با تخت های تک نفره و دونفره تهیه می شوند. این نمونه ها برای افراد خواهانِ محصولات ساده، محکم و با دوام مناسبند.


تشک های فنر منفصل تا حدود زیادی با انواع فنر متصل متفاوتند. در این نوع، فنرها با یکدیگر فاصله دارند. بصورت انفرادی عمل می کنند و چون برخوردی با هم ندارند از سایش و ایجاد سروصدا هم خبری نیست. نوع خاصی از آنها بنام فنر منفصل پاکتی(Pocket Spring) هم وجود دارد. که در آن فنرها در دسته های جداگانه در نقاط مشخصی از سطح زیرین تشک تعبیه و فشار و وزن بین آنها تقسیم می شود. با این کار فشارِ وارده از حالت تمرکز خارج و در سطح تشک تقسیم می شود. که به ثبات و مقاومت آن در برابر دفرمه شدن می انجامد. مجموعه این عوامل باعث ایجاد هماهنگی سطح با آناتومی و خطوط محیطی بدن می گردد. به علاوه با ممانعت از سایش فنرها، از فرسودگی تشک جلوگیری و بر عمر مفید آن می افزاید. از طرفی جدا بودن دسته های فنر باعث می شود تا حتی الامکان ارتعاشِ حرکات از یک نقطه به سایر نقاط تشک سرایت نکند. و لرزش و نا آرامی تولید نشود. این خاصیت بخصوص برای کاربری همزمان بیش از یکنفر از تشک بسیار مفید است. این نوع از تشک، بخصوص در مدل دو نفره و در میان زوج ها طرفداران زیادی دارد. همین خواص هم باعث شده که این سری تشک ها به آرامش بخش معروف شوند. تشک های طبی معمولا سفت ترین تشک ها هستند. و انواع فنری را نرم ترینِ آنها می دانیم. اما در این میان انواع تشک های طبی فنری با حالتی میانه هم موجودند. که همراه با داشتن میزان سفتی متعادل بیشترین طول عمر مفید و دوام را هم دارند.


تشک طبی فنری چیست؟

تشک های طبی فنری در واقع محصولی ترکیبی با خواص و مزایای طبی و فنری هستند. بخاطر داشتن طول عمر بالا و خواب راحت گروه کثیری از مشتریان را جذب خود کرده اند. ساختار آنها مانند انواع فنری است با این تفاوت که دارای فنرهای ضخیم تری هستند. همچنین لایه های اسفنج ریباند بکار رفته در این نوع از تشک ها بیشتر است. جنس پارچه در تشک های طبی فنری تقویت شده و از انواع مرغوب تری انتخاب می شود. مجموعه این مزایاست که این محصولات را نسبت به انواع دیگر پرطرفدارتر کرده است. مانند نمونه های قبلی نوع دونفره این تشک ها هم بیشترین خواهان را در بین مشتریان دارد. تنوع زیادی در محصولات تشک طبی فنری دیده می شود. که به نوع و ضخامت فنرها، کیفیت و دانسیته اسفنج مصرفی و جنس و درجه مرغوبیت پارچه مصرفی مربوط می شود. همین تفاوت ها در قیمت تشک نیز انعکاس داشته و طیفی از تنوع محصولات با قیمت های متفاوت پدید آورده است.


خوابیدن بر روی تشک نرم بهتر است یا سفت؟

این پرسش مدتهاست که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. صرف نظر از نوع و مدل تخت خواب هر فرد،گروهی سطوح نرم را بخاطر راحتی که ایجاد می کند مناسب تر می دانند. و عده ای هم سفتی تشک را عامل ثبات اسکلت و مانع از دفرمه شدن می دانند. اما متخصصین معتقدند که انتخاب تشک بستگی به وزن و شرایط بدنی هر فرد دارد. و بهتر است به صورت انفرادی و با بررسی شرایط فرد صورت گیرد. وزن افراد ویژگی مهم و تاثیر گذاری در کیفیت زندگی آنهاست. و تاثیر مستقیم بر سلامتی آنها دارد. بهتر است انتخاب اسباب و شیوه زندگی متناسب با فیزیک بدنی و وزن فرد انجام پذیرد. چنین انتخابی سازگاری بیشتری با خصوصیات فرد کاربر خواهد داشت. در این صورت به سلامتی فرد آسیب نمی رسد. و با توجه به دوام کالای مصرفی از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

هر تشک شامل چند بخش اصلی است:(رویه، فنر و فوم یا ابر) که از اتصال آنها به هم در مجموع یک تشک تولید می شود. نوع مواد و نحوه ترکیب و اتصال آنها با یکدیگر، کیفیت محصول نهایی را مشخص می کند. مثلا در تهیه تشک های عادی نحوه این اتصالات معمولی است. و از ادوات ساده ای هم برای این کار استفاده می شود. و چه بسا که در کارگاه های کوچک و ساده هم تهیه می گردند. اما در ساخت تشک های مدرن و طبی از مواد اولیه گرانتر و فن آوری بالاتری استفاده می شود. پارچه اصلی و رویه این گونه تشک ها معمولا از جنس ژاکارد نقش برجسته است. که دارای خاصیت تنفس سلولی، ضد تعریق و آنتی آلرژیک بوده و حتی در برخی انواع از الیاف ضدحریق استفاده شده است. فنرهای مصرفی در آنها نیز از آلیاژهایی با عیار مشخص است. که در شرایط ویژه تهیه می شوند. و دسته بندی و اتصال آنها نیز بر اساس اصول علمی و حساب شده صورت می گیرد. تا میزان تحمل وزن و مقاومت آنها دقیق و بالا باشد.